top of page

איתי לוי

ופסיכותרפיסט (M.S.W) עו"ס קליני

איתי-לוי-פסיכותרפיה-logo

משפחה נורמטיבית - תיאור מקרה של התעללות שקופה

אנחנו משפחה נורמטיבית, כמו בסרטים, זוג+3, בית עם גינה וכלב, עבודה טובה וחיים רגועים.

מטיילים, מבלים, יוצאים, נמצאים בשגרה, כמו כולם.

כמו כולם גם לפעמים רבים. לא משהו רציני, נורמטיבי.

לפעמים הריבים קצת יותר קשים, קצת קללות, איומים, אבל בסוף אנחנו משלימים...נורמטיבי.

לפעמים בקופה בקניות האשראי שלא עובר...הוא חסום. אח"כ בבית אומרים לי שאי אפשר לסמוך עלי עם כסף ושאני לא קונה בצורה אחראית, אז צריך למנוע ממני גישה. לפעמים נותנים לי קצת מזומן לכמה ימים ועם זה צריך להסתדר עד סוף החודש... ולהביא קבלות...ועודף. זה רק כדי שאלמד איך להתנהל יותר טוב...זה טוב, לא?

גם הנושאים אחרים יש לנו לפעמים ריבים.

לפעמים אני רואה משהו, אבל אומרים לי שזה לא ככה, זה רק בדימיון שלי ואז עולה תחושה שאולי אני טועה ואולי באמת לא ראיתי נכון למרות תחושת הביטחון שראיתי...באמת ראיתי.

יש לנו את הבדיחה במשפחה שכל מה שיוצא לי מהפה צריך לבדוק כי תמיד מתבלבלים לי דברים...גם כשיש לי תחושה ודאית שראיתי נכון...

אבל אומרים לי את זה כדי לעזור לי, כדי שלא אעשה שטויות, אז לפעמים...גם בעבודה אני רוצה שיבדקו אותי...אמרו לי בבית שבגלל זה לא קיבלתי קידום...בגלל כל הטעויות של חוסר תשומת לב או שטויות שיוצאות לי מהפה.

לפעמים גם אומרים לי שאין לי שכל, שכל הזמן עושה בלאגן, שאולי יש לי פיגור או סתם מינוס IQ וכולנו צוחקים על זה ואז מתחבקים.

אבל... אין לי תחושה שאין לי שכל והאמת, הבדיחות האלה לא כל כך מצחיקות...אבל אנחנו מתחבקים ומתנשקים ויוצאים לבילויים...משפחה נורמטיבית, אז אולי אני שוב טועה?

אולי באמת אין לי שכל והכל סתם מעוות אצלי??

הסיפור הזה, הוא סיפורם של אנשים רבים, גברים, נשים וילדים שחיים חיים שלמים בתחושה שהם פגומים. שכל מה שהם עושים לא טוב, שהם חסרי אינטליגנציה, לא מבינים כלום, לא מוצלחים, טפשים, אך מכיוון שיש **כביכול** חום, אהבה, כסף, השקעה ותמונה חיצונית נורמטיבית, אז שזוהי האמת והבעיה היא אצלם.

כך יכולים לעבור חיים שלמים ולא להבין שיתכן והם עוברים התעללות. לפעמים ע"י אחד מבני המשפחה כלפי כולם ולפעמים רק כלפיהם.

הם ילמדו לפקפק בעצמם בכל דבר שאומרים, חושבים ועושים ויחוו תסכול גדול שיפגע באורח חייהם בכל התחומים.

זוהי אלימות והיא אינה גזירת גורל, אלא מצב שניתן לשיפור ושינוי.

לא חייבים לחיות כך.

בתמונה, דוגמא לפתגם: תמונה אחת שווה אלף מילים.

Scott Erickson, 2017: ציור הממחיש את הפרדוקס הנרקיסיסטי אדם מחבק אדם עם חצים בגבו.
bottom of page